Geen kaders maar bouwstenen voor gebiedsmarketing

Gepubliceerd op: 15 september 2020 10:30

De gemeenteraad stelde maandagavond geen kaders, maar bouwstenen vast voor de gebiedsmarketing van Noordoostpolder. Verschillende partijen vielen over het woord kaders en zagen liever invalshoeken, leidraden of bouwstenen als alternatief. Uiteindelijk koos de meerderheid voor dat laatste.


De polder promoot zichzelf al jarenlang als 'Buitengewoon Noordoostpolder'. Die slogan in het bijzonder en de gebiedspromotie in het algemeen zijn aan vernieuwing toe. De gemeente sprak de afgelopen periode met veel organisaties, bewoners en andere betrokkenen over wat zij daarbij belangrijk vinden. Ruimte, erfgoed en nieuw land als resultaat van het werk van mensen kwamen naar voren als belangrijke hoofdstukken van het 'verhaal van de polder'.


Al te enthousiast daarover is een meerderheid van de partijen niet. Bovendien vinden zij het woord 'kader' te sterk uitgedrukt, omdat ook andere belangen een rol spelen bij het uiteindelijke plan. De 'brandsheet' die er nu ligt, is daarom 'een van de bouwstenen'. Volgens wethouder Wijnants moet het verhaal nu leiden tot een sprankelend marketingplan dat 'de kracht van Noordoostpolder moet uitdragen'.